Thursday, April 26, 2012

fresh graduate

As Salam..

Tahniah di ucapkan kepada mahasiswa-mahasiswi yang telah berjaya menamatkan pelajaran (fresh graduate). fokus untuk belajar dan menghadapi peperiksaan dah berlalu.. dan sekarang ini, mereka bakal melangkah untuk menempuhi satu alam yang berbeza iaitu alam pekerjaan.. jadi, sekarang fokus mereka adalah untuk mendapat kerja.

kepada semua fresh graduate di luar sana...

mencari pekerjaan bukanlah mudah.. perlu berusaha, yakin, dan berdoa dan tak putus asa.. InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan.. terpulang kepada rezeki dan usaha masing2.

1. usaha..

- cari info cara-cara buat resume yang terbaik. tak perlulah sampai 4-5 pages. resume yang terbaik ada 2 pages je.. ini tak, semua benda nak cerita sampai ambik kursus kahwin pun nak cerita.. adoii.. tulis yang penting2 je la.. rujuk kepada orang yang berpengalaman kalau tak tau..

bagi yang dapat called untuk interview,

-baca dan faham tugas-tugas dalam jawatan yang di pohon. nak jadi chemist tapi tak tau tugas chemist tu buat apa.. ambil tahu tugas utama pun dah cukup. jangan tak tahu langsung. sesetengah company tak iklankan job specs tapi secara amnya kita bole cari dan tahu basic punya job spec.

-study background company sangatlah penting.. especially what products they are manufactured?

2. belajar

- the most important things.. "WORK TO LEARN NEVER WORK FOR MONEY" because u are freshie.. banyak benda yang u all tak tahu.. yang u all kena belajar dari mula.. so.. niat kan dalam hati kerja untuk belajar..

oleh itu...

kepada freshie di luar sana.. jangan nak demand salary sangat.. kita tak ada experience tak perlu kot nak mintak sampai beribu riban.. huhu.. nak demand kat local company memang tak dapat la.. lainla MNC kan..

p/s: sakit hati bila x dapat jumpa peganti yang betul2 memnuhi kriteria.. T_T


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FiZZyRose

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

you & me

Daisypath Friendship tickers