Friday, July 1, 2011

ChOcoLate~ baikkah? burukkah?


oh chocolate~

ku sangat menyukai mu..
kalau boleh hari-hari ku ingin menikmatimu..
tapi apakan daya..
kekangan wang menyebabkan ku sukar untuk menikmati mu pada setiap hari..
disebabkan dengan hargamu yang mahal itu membuat berfikir dua tiga kali untuk memiliki dan menikmatimu pada saban hari.. dengan hargamu itu kadang-kadang menyamai dengan harga nasi yang wajib di makan hari-hari..

bila merinduimu ku hanya tatap wajahmu melalui pakcik google ini.. wahhh sangat banyak kot.. pose-pose menarik yang ditunjukkan.. adoii.. tergugat iman den.. wahh.. esok kena beli 1 ni.. huhu..

nyum-nyum.. dapat semua best ni

ok sebenarnya kita harus tahu bahawa ada kajian mengenai coklat yang telah di buktikan bahawa coklat mempunyai kandungan "cocoa solid" yang membawa kebaikan kepada kesihatan kita.

apa keburukan makan coklat? sesetengah cakap bila makan banyak coklat akan menggemukkan lah, boleh menyebabkan jerawat lah.. migrain lah and bla bla.. tapi para penyelidik ni telah bertungkus lumus untuk membuktikan bahawa perkara-perkara tersebut bukanlah seperti yang dikatakan..

antara kebaikan coklat ini ialah ia dapat meningkatkan mood kita kerana, coklat merangsang pengeluaran endorphin, bahan kimia di dalam otak yang membawa kepada perasaan senang. endorphins bertindak sebagai "pain reliver", kemudian kandungan gula dalam coklat tersebut dapat mengurangkan tekanan dan membantu kita untuk mendapatkan ketenangan. then dapat meningkatkan selera kita tanpa penambahan berat badan. ia juga dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan kenser. dan membuatkan kita dapat hidup dengan lebih lama insyaAllah.. :) ( hidup dengan lebih lama sebab tidak stress dan dapat banyak penyakit.. :D )


keterujaan ku makin terserlah bila jumpa blog chocolate ni klik sini .. silala view.. :D



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FiZZyRose

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

you & me

Daisypath Friendship tickers