Thursday, August 12, 2010

DULU, KINI...


dulu..
bersahur ramai2..
berbuka puasa ramai2..

dulu..
kena masak awal.. 4,5 jam sebelum berbuka mesti dah kena masak
kena masak banyak.. untuk ahli yang ramai..

dulu..
kena makan kat atas lantai.. bentang tikar then makan ramai2.. pastu kena kemas2 dan kena sapu sisa2 makanan yang ada

dulu..
kena basuh pinggan, mangkuk banyak..
selepas bersahur, selepas berbuka.. cnfirm banyak..

time tu plak.. budak2 lagi.. semua kena buat.. itu la ini laaa.. sampai nak main2 pun x bole.. naluri kebudakan ku memang kuat la time tu.. bila dah kena buat itu ini, memang suka memberontak.. tapi nak tak nak kena buat jugak.. sebabnya.. ak je anak perempuan yang ada kat rumah itu.. akak2 ku di perantauan... sangat jeles bila tengok abang2 adik2 laki ku seronok bermain di kala ku kena tolong buat itu dan ini..

tapi kini...
bersahur dengan mak ayah n akak je..
berbuka pun dengan mak ayah n akak je..
dari 13 org kini 4 org je tinggal..

kini..
dah bole masak lewat..
sejam sebelum berbuka pun sempat lagi

kini..
dah tak perlu buat kuih muih yang banyak
prepare tuk 4 orang je

kini..
dah x perlu nak basuh pinggan banyak2.. lepas makan terus je basuh.. tak perlu nak kumpul pinggan macam dulu..

kini..
makan atas meja je.. x perlu nak sapu lantai rumah dah..

ku rindui saat2 DULU... (-_-)

4 comments:

Faarihin said...

dulu lain skang lain.. (^__^)

selamat menjalani ibadah puasa.. (^__^)

An-Nisaa' Hanisah said...

hehe.. maksudnye sekarang, kerja cdah dh semakin mudah.. tak payah buat untuk ramai-ramai lagi.. =))

!x!e !x!e@n@ said...

heeee......sme la cdah...=))

Anem arnamee said...

Salam.

alolo.dunia berubah kan, yg:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FiZZyRose

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

you & me

Daisypath Friendship tickers