Wednesday, June 20, 2012

kerja

kenapa kita perlu kerja?



setiap individu mempuanyai jawapan yang tersendiri dan kebanyakan jawapan yang biasa kita dengar adalah untuk mencari rezeki. untuk diri dan keluarga. jarang sekali kita dengar seseorang tu bekerja sebab nak belajar. kan?

tapi kalau dalam resume mesti letak sebab nak belajar, belajar, dan belajar.. tapi hakikatnya nak cari duit lebih. standard la kan. penemuduga pun dah tau yang setiap calon temuduga yang datang mesti nak gaji lebih tinggi especially pada yang dah berpengalaman.
yang best tu pengalaman setahun dua pun dah nak demand lebih..

itulah pekerja swasta..
nak gaji basic lebih..
lompat2 kerja..

setahun kerja kat company tu.. setahun kerja kat company ni.. then after setahun tukar lagi..
kalau bernasib baik.. bole naik sampai 5 ratus and above.. tapi biasanya 2 atau 3 ratus je.

bagi yang 1st time kerja and stay dengan kerja tu bertahun-tahun basic still naik based on the annual increment. tapi basically annual increment tu tak da la banyak sangat normally dalam seratus. kalau dalam 2 atau 3 ratus tu mungkin sebab dapat promote ke jawatan yang lebih tinggi.. tak pun anak buah kesayangan bos.. hehe..
mungkin jgak sbb very komited dengan kerja.

back to the lompat2 kerja.

bila dah tukar kerja..
kadang2 tak konfem lagi pun dah cari kerja lain. sebab apa? kerja kat tempat baru tak best la, boring la, tak da keja la, adoi.. dah namanya pun pekerja baru.. still under training. kadang2 bos tak bagi banyak kerja pun sebab tak nak bagi pekerja baru ni pressure.

tapi..
nak basic lagi tinggi..

hahaha.. itulah diri yang.
tak pernah puas dengan apa yang dia dapat..

please.. concentrate on your job right now..
kerja tak bagus mana, dah la still freshie, banyak yang kena belajar tapi nak demand lebih.. oh please.. sedarlah diri tu wahai diri..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FiZZyRose

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

you & me

Daisypath Friendship tickers